seamus dubhghaill

Promoting Irish Culture and History from Little Rock, Arkansas, USA


Leave a comment

Publication of the First Issue of “Sinn Féin”

File source: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sinn_F%C3%A9in_Newspaper.jpgThe first issue of Sinn Féin, a weekly Irish nationalist newspaper edited by the Dublin typesetter, journalist and political thinker Arthur Griffith, is published on May 5, 1906. It is published by the Sinn Féin Printing & Publishing Company, Ltd. (SFPP) between 1906 and 1914, and replaces an earlier newspaper called The United Irishman which is liquidated after a libel suit. Initially, Sinn Féin is a large format (slightly larger than a modern broadsheet), 4-page newspaper with 7 columns per page.

Trained as he was in the graphic side of newspaper production, Arthur Griffith has both a professional interest in and a profound understanding of visual culture. He is also very much aware of how visual discourses can be used to defend the Irish nation against cultural Anglicisation. In his newspaper propaganda he continually promotes the use of such discourses to develop a strong brand awareness for the Irish nation.

The most important graphic element of the Sinn Féin newspaper is the Déanta i nÉirinn symbol. This distinctive logo is created by the Irish Industrial Development Association (IIDA). The text in Irish means “Made in Ireland.” From the autumn of 1909, Griffith’s newspapers displays it proudly and very prominently on their front page between the words ‘sinn’ and ‘féin’ in the title-piece. It can also frequently be seen in advertisements and cartoons throughout. Both a trade description and a statement of Sinn Féin‘s industrial politics, this mark plays a fundamental role in the newspaper propaganda published by the SFPP.

For the first few years of its existence the circulation of Sinn Féin is limited. From January 1909 onwards, however, Griffith attempts to attract new readers by publishing a daily newspaper, the Sinn Féin Daily, with sensational articles from overseas, a fashion column aimed at women readers, and a new graphic approach. The daily newspaper is abandoned by the SFPP when it plunges the company into enormous debt.

Thanks to the purchase of two brand new Linotype machines, the newspaper becomes more attractive from a typographical point of view and easier to read. The addition of images give Sinn Féin a far less austere look and at the same time significantly improve its commercial appeal, with sales reaching a peak of 64,000 in September 1909. Foremost among these images are the large political cartoons which regularly appear on the front page. This user-friendly graphic discourse translates the National question into a series of emotionally charged life and death struggles set against familiar mythical and literary backdrops. At the same time, it illustrates Griffith’s instructions to the individual Sinn Féiner, indicating the path to follow and the dangers to avoid.

The man responsible for these cartoons is the Dublin-born designer, illustrator, and stained glass artisan Austin V. Molloy. At the age of twenty-two Molloy is hired by the SFPP to provide cartoons at a rate of 1 shilling and 6 pence per week. His work appears in the newspaper between August 1909 and April 1911. As is the case for many of the contributors to Sinn Féin, Molloy uses the Irish version of his name, Maolmhuidhe, to sign his contributions. His cartoons provide a snapshot of the issues preoccupying Sinn Féin’s propagandists between 1909 and 1911, namely the status of the Irish language, the development of Irish industry and the prevention of emigration.

Through The United Irishman and Sinn Féin Griffith demonstrates the need to arrogate legislature from the hands of the British by transferring Irish Parliament back to Dublin. However, Irish Parliamentary parties quite clearly cannot agree to Griffith’s urgings, as such a move would undermine the foundation of their existence in Westminster. Sinn Féin thus serves as conduit for Griffith’s opposition to the Acts of Union 1800.

The Sinn Féin weekly and the SFPP both come to an end when they are suppressed by the British Government in 1914.


Leave a comment

Launch of “The Irish Times”

the-irish-timesThe Irish Times, an Irish daily broadsheet newspaper, is launched at 4 Lower Abbey Street in Dublin on March 29, 1859. The first appearance of a newspaper using the name The Irish Times occurs in 1823 but it closes in 1825. The title is revived as a thrice weekly publication by Major Lawrence E. Knox. It is originally founded as a moderate Protestant Irish nationalist newspaper, reflecting the politics of Knox, who stands unsuccessfully as a parliamentary candidate for Isaac Butt’s Home Rule League. In its early days, its main competitor is the Dublin Daily Express.

Though formed as a Protestant nationalist paper, within two decades and under new owners it becomes the voice of British unionism in Ireland. It is no longer marketed as a unionist paper, but rather presents itself politically as “liberal and progressive,” as well as promoting neoliberalism on economic issues. The editorship of the newspaper from 1859 until 1986 is controlled by the Anglo-Irish Protestant minority, only gaining its first nominal Irish Catholic editor 127 years into its existence.

The paper’s most prominent columnists include writer and arts commentator Fintan O’Toole and satirist Miriam Lord. The late Taoiseach Garret FitzGerald is once a columnist. Senior international figures, including Tony Blair and Bill Clinton, have written for its op-ed page. Its most prominent columns have included the political column Backbencher, by John Healy, Drapier, an anonymous piece produced weekly by a politician giving the ‘insider’ view of politics, Rite and Reason, a weekly religious column edited by ‘religious affairs’ editor Patsy McGarry, and the long-running An Irishman’s Diary. An Irishman’s Diary is written by Patrick Campbell in the forties (under the pseudonym ‘Quidnunc’), by Seamus Kelly from 1949 to 1979 (also writing as ‘Quidnunc’) and more recently by Kevin Myers. After Myers’ move to the rival Irish Independent, An Irishman’s Diary has usually been the work of Frank McNally. On the sports pages, Philip Reid is the paper’s golf correspondent.

One of its most popular columns is the biting and humorous Cruiskeen Lawn satire column written, originally in Irish, later in English, by Myles na gCopaleen, the pen name of Brian O’Nolan who also writes books using the name Flann O’Brien. Cruiskeen Lawn is an anglicised spelling of the Irish words crúiscín lán, meaning “full little jug.” Cruiskeen Lawn makes its debut in October 1940, and appears with varying regularity until O’Nolan’s death in 1966.

The editor is Paul O’Neill who succeeds Kevin O’Sullivan on April 5, 2017. The deputy editor is Deirdre Veldon. The Irish Times is published every day except Sundays and employs 420 people.


Leave a comment

First Edition of the “Irish Independent” Printed

irish-independent-first-issueThe first edition of the Irish Independent, flagship publication of Independent News & Media (INM) and Ireland’s largest-selling daily newspaper, is printed on January 2, 1905.

The Irish Independent is formed in 1905 as the direct successor to the Daily Irish Independent, an 1890s pro-Parnellite newspaper, and is launched by William Martin Murphy, a controversial Irish nationalist businessman, staunch anti-Parnellite and fellow townsman of Charles Stewart Parnell‘s most venomous opponent, Bantry’s Timothy Michael Healy.

During the Great Dublin Lockout of 1913, in which Murphy is the leading figure among the employers, the Irish Independent vigorously sides with its owner’s interests, publishing news reports and opinion pieces hostile to the strikers, expressing confidence in the unions’ defeat and launching personal attacks on the leader of the strikers, James Larkin. The Irish Independent describes the 1916 Easter Rising as “insane and criminal” and famously calls for the shooting of its leaders. In December 1919, during the Irish War of Independence, a group of twenty Irish Republican Army (IRA) men destroy the printing works of the paper, angered at its criticism of the IRA’s attacks on members of the Dublin Metropolitan Police and British government officials. In 1924, the traditional nationalist newspaper, the Freeman’s Journal, merges with the Irish Independent. Until October 1986 the paper’s masthead over the editorial contains the words “incorporating the Freeman’s Journal.”

For most of its history, the Irish Independent is seen as a nationalist, Catholic, anti-Communist, newspaper which gives its political allegiance to the Pro-Treaty party Cumann na nGaedheal and later its successor party, Fine Gael. During the Spanish Civil War, the Irish Independent‘s coverage is strongly pro-Franco and the paper criticizes the De Valera government for not intervening on behalf of the Spanish Nationalists.

In the 1970s, the Irish Independent is taken over by former Heinz chairman Tony O’Reilly. Under his leadership, it becomes a more populist, market liberal newspaper — populist on social issues but economically right-wing. By the mid-nineties its allegiance to Fine Gael has ended. In the 1997 general election, it endorses Fianna Fáil under a front page editorial entitled “It’s Payback Time.” While it suggests its headline refers to the fact that the election offers a chance to “pay back” politicians for their failings, its opponents suggest that the “payback” actually refers to its chance to get revenge for the refusal of the Rainbow Coalition to award the company a mobile phone licence.

In late 2004, Independent Newspapers moves from their traditional home in Middle Abbey Street to a new office, “Independent House” in Talbot Street, with the printing facilities already relocated to the Citywest business park near Tallaght.

On September 27, 2005, a fortnight after the paper publishes its centenary edition, it is announced that editor Vinnie Doyle will step down after 24 years in the position. He is replaced by Gerry O’Regan, who has until then been editor of the Irish Independent‘s sister paper, the Evening Herald. The newspaper’s previous editor Stephen Rae is also formerly editor of the Evening Herald and is appointed editor in September 2012. Fionnan Sheahan is appointed editor in January 2015.

In January 2008, at the same time as completing the purchase of Today FM, Ireland’s last national radio station independent of Denis O’Brien and state broadcaster RTÉ, O’Brien increases his INM shareholding to become the company’s second-largest shareholder behind Tony O’Reilly. In May 2008, O’Brien ousts O’Reilly and acquires a majority shareholding. Traditionally a broadsheet newspaper, it introduces an additional compact size in 2004 and in December 2012, following O’Brien’s takeover, it is announced that the newspaper will become compact only.

(Pictured: the first edition of the Irish Independent)